Tränat bra. 

Det är svårt att vara irriterad på en bebis som vaknar tidigt och ligger i knät och ler. Om hon bestämmer sig för att att somna om och om jag också lyckas hänga på får vi en välbehövlig sovmorgon. 

Bra med träning

September var vädermässigt den finaste månaden det här året om ni frågar mig. 15-27 grader och många soliga morgnar. Dock har vi haft ett par regnskurar de senaste dagarna, de har inte stört mig ett dugg, snarare så att de kändes välkomna. Det är skönt att genomföra ett och annat pass i sämre väder, jag känner mig alltid så enormt duktig efteråt. 

Igår drog vi ut på ett lätt löppass på morgonen med vagnen. Det går jogga med den vanliga vagnen så länge vägarna är fina. Det är en enorm frihet att kunna ta med sitt barn på träningen. Vi behöver inte ta hänsyn till någon annans tider och jag behöver inte ha dåligt samvete. 

Dock lyckades jag även få till ett cykelpass på kvällen. En timmes hårdkörning i blåst. Det var länge sedan jag cyklade i den motvinden. Ute vid Vallerstadd öppna fält gick det inte fort… Själva passet gick bra men det saknas mycket i både styrka och kondition. Även sittställningen är ovan, jag blir trött i ryggen. Räknar med att den kommer att byggas upp succesivt. 

Nä nu verkar det som att det ska kunna bli ytterligare sömn! Godnatt.

Bli en bättre MTB-cyklist – Emil Lindgren visar dig hur i Värnamo.

Här kommer möjligheten att, med vägledning av Emil Lindgren, vara med och inspireras och bli bättre på att styra din cykel. Emil är en av världens mest tekniska MTB-cyklister, lägg därtill en härlig och glad personlighet. Så ta tillfället att vara med redan nästa lördag!

Emil bjuder in dig!

Lördagen 8/10 klockan 10.00-14.00

Vi kör på 2016 års SM-bana och i området kring Borgens fritidsområde i Värnamo.

Fokus ligger på att utveckla den tekniska förmågan på en MTB-cykel. Det blir en mängd olika övningar både på grusplan och stig. Vi lär oss balans, positionering, fartstrategi och planering. Det finns oändligt mycket att lära för att bli en så komplett MTB-cyklist som möjligt. 

Vem kan vara med på kursen?

Du har koll på ditt cyklande och har cyklat stig regelbundet. 

Tekniskt sett så behöver man ha koll på vilken broms som är fram och bak, hur man växlar och styr. Alltså behöver man inte alls vara mega teknisk. Vi kör korta segment och övningar och fysiskt sett så kan det skilja mycket på de olika i gruppen. Alla kommer att få bli trötta men på ett lite annorlunda sätt än då de flesta tränar. 

Pris: 1000:-/pers inkl moms. Mot faktura eller kontant betalning på plats. Kvitto mailas. 

Max 15 deltagare. 

Anmälan till emillindgren@hotmail.com 

Varmt välkomna. 

Ingefärashot.

Det sägs att ”en ingefärashot om dagen håller doktorn borta” och att det är bra för matsmältningen.

Jag brukar riva ingefära, koka upp det tillsammans med vatten, låta det svalna, sila bort avkoket för att sedan hälla upp i en flaska och förvara i kylen. 

Anpassa mängden ingefära efter hur starkt shot du vill ha. För den som vill kan det vara gott att även tillsätta citron eller honung. Jag tänker prova att ha i lite chili också. 

Vardagspusslet med träning, babytid och besök. 

”Mini” vaknade tidigt med gott humör, hon låg i mitt knä och jollrade/pratade, körde bensparkar och såg glad ut. När hon somnade om och klockan var inom rimlig uppstigning för Keith (ifall hon skulle vakna) begav jag mig på ett cykelpass. En banan i farten och sedan iväg, höll ett bra tryck i påkarna och hann vara ute ca 50 min. Känner mig redo för att testa ett längre cykelpass, tror att 1,5 timme ska funka både för kroppen och med timingen med amningen. 

Morgon. Efter passet kände jag mig som en ny människa full av inspiration att ta mig an dagen. Träning är en bra del av livet! 

Vyn till Osudden är magisk och det är inte mycket som slår soluppgången

Den här Assosjackan är perfekt nu på tidiga hösten, inte för varm och inte för kall. Insidan är flåssad men det är inget vindskydd. ”Mini” blev fem veckor igår och det firades av besök av mormor och morfar. Morfar som har varit på semester i Slovenien i en månad tyckte att hans barnbarn vuxit till sig. Vi har vår familj på pappas sida i Kroatien och i Slovenien och Mini fick sina första euro av Katitza (pappas syster), vilka hon förhoppningsvis kommer att nyttja i Slovenien. Jag känner en stor längtan efter platsen och att hälsa på kusiner och fastrar. 

Mossen igår igen

De ena besöken avlöser de andra och då det mycket sittande. Förflyttningar från att sitta vid matbordet till att sitta i soffan. Både jag och mina föräldrar går gärna en runda och idag passade jag på att visa även de Store Mosse. Vi gick Svartgölsleden, ca 4 km och efter det slog vi oss till ro och drack kaffe och åt på mina hembakta äppelbullar. Inget är väl så gott som fika ute?

Löpning

På förmiddagen njöt jag till fullo av mammaledigheten. Vaknade, åt frukost, umgicks med dottern, bakade, löpte med vagnen och fixade lite i trädgården. Det var ju ändå måndag -det kändes som en ynnest att vara föräldraledig. 

Jag sprang till hälften på grusvägar och hälften asfalt och rundade av med lite trädgårdsfix. Även nu är jag på väg ut och göra en liten insats. Ikväll blir det först cykelskola och sedan ska vi äta middag med familjen. Så vi är inte sysslolösa. 

Släktbesök, löpning och Store Mosse.

Det blir alltid intensivt när vi ska träffas, min systers familj och vi. F.ö. kan systeryster sedan en månad även titulera sig moster, vilket hon ser ut att stortrivas med. Det här med blodsband är stort, jag är tacksam som har syskon som jag är nära. 

Mycket att ta igen.

Eftersom vi bor så långt ifrån varandra har vi begränsande möjligheter att ses. När vi träffas vill vi gärna hinna med så mycket som möjligt och det viktigaste är att hinna prata ikapp.

Oftast brukar vi trycka in någon aktivitet med motion. 

I lördags morse drog jag och Ronnie på oss löparskorna för en gemensam runda på ca 6 km. Det var hur kul som helst att träna med sällskap vilket jag inte gjort sedan senaste cykelrundan med svägerskan i v.39.

Ronnie har tagit ett kliv i löpningen och på ett år kan man säga att han springer ca 45-60 sek snabbare per km. en anledning till det är -15 kg på vågen. Imponerande!


Eftersom vi aldrig visat Uppsalaborna Store Mosse styrde vi dagens utflykt dit. Mossen bjuder på en naturupplevelse som varenda människa uppskattar, att det dessutom var sol igår gjorde inte det hela sämre. Vi promenerade tills hungern gjorde sig påmind och då slog vi oss till ro för picknicklunch vid ett av de utplacerade borden. Ja, lugn och ro tills Mini också kom på att hon ville ha mat, då lär ingen som höll till på Mossen missat att hon var där. Bebisskrik kan vara rätt skärande ljud och tar snabbt över konversationen. Men hur skulle de små annars fånga vår uppmärksamhet?

Det är bra skyltat på Mossen vilket gör det lätt att hitta den runda som är rätt för just dig. 

Svartgölsleden är perfekt för barnvagnspromenad.



Dagen fortsatte i ett rasande tempo och jag och Filippa bjöd hästarna i Helmershus på glutenfria knäckebröd, vi bakade chokladbollar till storfikat med familjen Johansson, lagade och åt mat, spelade ”Finns i hästhagen” och myste med godis. Däremellan var det också mycket bebisgos! 

Jag var ingen höjdare på ”Finns i hästhagen” och hamnade långt ner i resultatlistan. Men det var nyttigt att få en repetition av vilka olika hästraser som finns.

Nu verkar det som att jag skulle kunna få till en vila. Det skulle behövas efter en natt med minimalt med sömn och inför kvällens cykelpass med Therese. 

Jogging, vagn och frukostvanor.

Dottern bestämde sig för en tidig morgon idag. Jag hängde med, man har inte så mycket att välja på som ammande mamma. Däremot tog jag tillfället att bege mig på en härlig morgonjogg i soluppgång som bonus. Hade det inte varit så strålande väder hade jag nog valt en tupplur istället. 

Jogg

Vagnen är inte den ultimata joggingvagnen. Inom kort ska jag fixa en anpassad vagn för löpning. Thule har några olika alternativ men jag är rådvill vilken av de som passar mig bäst. Thule Chariot CX1 verkar vara Rolls Roycen, jag är ändå osäker på om det är den man ska ha. Om någon vet mer om skillnaderna, lägg gärna en kommentar.

Jag har sakta ökat löplängden och idag joggade jag ca 5 km. Jag tar det lugnt men är glad att det fungerar. Benen känns förvånansvärt bra också, både under passet och även efter då jag vanligtvis brukar få ont efter ett längre uppehåll. Jag gjorde mitt sista löppass i v37 (mitten på juli) då hade hon nämligen fixerat huvudet neråt och det märktes att det tryckte på bäckenet när jag sprang, det var inte skönt. 

Mini somnar oftast av att åka vagn, hon somnar ännu snabbare när man ökar hastigheten och springer, så det är väl en bra combo för oss-hon får sova och jag får motionera

Frukost efter löpturen

Idag väntade jag med frukosten tills efter löpturen. Det smakar alltid så mycket bättre då. Jag, som mammaledig, har numer tiden att njuta en stund. Som jag sagt tidigare, är jag en vanemänniska vad gäller frukost. På sommarhalvåret blir det yoghurt och müsli medan det på vintern blir gröt med mjölk. Däremot brukar jag prova lite olika müslisorter. Butikerna lär snart få bygga ut för att få plats med alla nya alternativ. Idag blev det en glutenfri müsli, den var lite väl ”grötig/finkornig” men om man blandar den med en annan sort helt okey. 

Ang. kaffe så håller jag mig oftast till Arvid Nordkvist eller Zoegas när det gäller brygg. Men min absoluta favorit är de smaksatta sorterna från Kahls. I synnerhet den som heter Irish Cream.

Sömnen

Det är ingen skönhetssömn längre. Jag sover aldrig en hel natt. Det tar ut sin rätt emellanåt. Nu ska jag försöka sova en stund, om det går tajma med dottern vill säga. Tillräcklig sömn är bästa medicinen mot sjukdommar, i alla fall för mig.

FF på ledarträff i Värnamo

I fredags anlände ca 20 ledare från Friluftsfrämjandet region mellan och södra Sverige till Värnamo. Samtliga checkade in på Tre Liljor med helpension. 

Intensiv helg

Tanken med ledarträffen var bland annat att hämta inspiration, diskutera frågeställningar inom Friluftsfrämjandet och ha kul ihop. 

Första cykelpasset på fredagkvällen gick genom Värnamos fina Apladalen och sedan vidare hem till oss för ett par varv på vår MTB bana.

Lördagen spenderades i Borgen från kl 9-17. På förmiddagen cyklades det på stigarna kring området och efter lunchen på SM-banan. 

På söndagen gick turen på Store Mosse med lunchstopp i vackra Lövö. 

Jag har inte cyklat men har varit behjälplig med det praktiska kring lunchen. Tre liljor har lagat maten och jag har alltså fixat med utkörning. Jag och ”mini” har även deltagit i kvällsmålen. 

Cyklingen bättre och bättre i Värnamo.

Det var inte så länge sedan vi knappt hade cykelbara stigar i Värnamos Borgen. Det senaste årets fixande med leder och banor inför cykelskolan, allmän cyklingen och SM-tävlingarna har gjort området riktigt föredömligt. 

Det blev fantastiskt fin cykling. Vi hade trevligt och alla som var med på kursen var rörande överens om att Värnamo bjöd på bra och spännande cykling. 

Det ena leder till det andra

Det var många som pratade om att de absolut vill komma till Värnamo och cykla igen. Några har redan bokat in en ny helg. Just det här är så viktigt. Att kommunen erbjuder ett utbud av attraktioner som lockar och ger reseanledningar. 

Borgen är ett fint område för friluftsliv, där finns fortfarande mycket att utveckla. Man kan alltid hoppas att kommunen tycker lika och bestämmer sig för att fortsätta satsa. 

 Många av deltagarna uttryckte att de lärt sig mycket på att cykla SM-banan vilken också innehåller många tekniska partier.

Keith höll i planering och guidning av cykelrundor

lunch i Lövö

Har man tid att träna?

När man är mitt i karriären eller när man fått tillökning i familjen. 

Rent spontant är det lätt att tänka ”dygnet har för få timmar för att hinna med att träna”. Men det finns tid över, det gäller bara att se möjligheterna, planera, offra och tulla på bekvämligheten. 

Planera och prioritera.

Träning får alla att må bättre, visst är det så? Vem har någonsin ångrat ett träningspass som blev av? Det är nog snarare så att de flesta av oss tänker på den träning som inte blev av. Det är värt att planera och prioritera om för att få träna.

Ett sätt är att utnyttja morgnarna, när övriga i familjen sover kan man smyga ut för ett pass och samtidigt njuta av en dag som gryr. Många tänker säkert ”men just morgnar är jag för seg, jag har svårt att komma upp och kroppen är inte igång så det är inget för mig”. Jag har själv tyckt att det är svårt men har lärt mig älska morgonträning. Numer kan jag till och med få till intervaller i ottan. 

Ett annat tips är att skriva upp vad du gör med din tid under några dagar för att sedan utvärdera och se om du har tidstjuvar. Om du gör sånt du vill med din tid? Hamnar tv/ soffa/städande osv alltid först i prioriteringsordningen och går det i så fall styra om ett par timmar till träning? Ja, allt är upp till dig, det finns alltid möjligheter.

Dagens cykelpass i ottan. 

Det är en stor omställning för mig att behöva ta hänsyn när jag vill träna. Sedan vår bebis anlänt är jag beroende av att Keith kan ta hand om henne. Just idag hade han guidning med ett gäng cyklister från 8,30 och resten av dagen, vilket innebar att min chans till ett utecykelpass var att bege sig tidigt. Så klockan 7 hade jag bytt om, ätit en banan,  ammat och lade ner henne i sängen kind mot kind med Keith. Det såg verkligen ut att bli en mysig dotter-pappa stund.

Det kändes kyligt när jag begav mig (sex grader) men eftersom solen sken blev jag snabbt varm. Jag cyklade Hångerrundan, en standardrunda, för att ha koll på att hinna hem till utsatt tid för ”byte”. Benen kändes jättepigga på vägen ner till Hånger där jag vände hem och förstod varför. Medvind dit och sedan möttes jag av motvind plus att det var tungcyklat på den gamla banvallen som fått sig ett nytt lager grus. Det störde mig dock inte ett dugg, det var bara härligt att få ta i ordentligt. Och lägg därtill strålande sol. Jag är ingen soldyrkare, ibland kan jag tom känna mig besvärad av solen. Men cykling i sol är magiskt på något vis. Det är en perfekt match.

Cykling och utflykt.

Idag kom jag ut på ett cx pass. Det är kul att vara tillbaka i sadeln. Vädret här i Värnamo är fortsatt på topp och kl sju när jag begav mig var det 22 grader så jag cyklade med kort-kort. Det doftade grillat från många av husen som jag passerade. Tur jag hade en glutenfri fralla att se fram emot till kvällsmat (sade jag ironiskt).

Perfekt väg för cyklister


Utflykt.

Igår gjorde ”mini” sin första lite längre resa. Vi hälsade på mormor i Tranås och farbror i Aneby. Det var en mycket trevlig och varm dag. 

På vägen dit, i höjd med Gränna, fann jag en gårdsbutik. Det gläder mig alltid att göra små nya upptäckter. Lokalt odlade grönsaker, de flesta på bondgården men en del kom från Visingsö. Nu återstår bara utmaningen att göra åt inköpen. Vi kommer inte äta hemma på hela helgen. Keith ska guida ett gäng cykelentusiaster som kommer till Värnamo på läger. Jag och ”mini” ska vara med på ett hörn, bl.a. servera lunch och delta i gemenskapen kring middagarna. 

Kul att man kan hitta sådana här betalmetoder även 2016. Och hoppas att det fungerar…

2XU, är de bra?

Jag köpte precis mina tredje par 2xu kompressionstights för löpning. Då förstår ni att jag har varit nöjd. Anledningen till att jag köpte nya var dels deras nya bredare resår i midjan och för att mina par med värmande floss på insidan har blivit utslitna efter många tvättar. 

2xu marknadsför sina kläder som prestationshöjare och att de påskyndar återhämtningen. Jag kan inte säga att jag märkt av den uttalade effekten. Däremot gillar jag att de smiter åt runt ben, stuss och mage utan att för den skull tulla på rörligheten. Det ger ett skönt stöd och de sitter bra. På så vis känner jag att att de är som gjorda för att träna och prestera i. 

För mig, som har långa ben, är det uppskattat att det finns två benlängder att välja mellan.  

Jag har även ägt och testat kompressionsbyxor av märkena Skins samt SOC. Ingen av de är ens i närheten så bekväma som 2xu. 

Mitt senaste inköp av den nya modellen som har bredare linning sitter mycket skönare enligt mig. Jag valde också de med ”flossad” insida för att det ger den extra värmen man vill ha vid kyliga höst och vinterpass. Samt har de numer reflekterande logos, också väldigt bra i synnerhet på denna halvan av året när det mörknar snabbt om kvällarna. 

2XU thermal comp tights, köpta på XXL för 999kr.

Cyklat och tränar bra.

Det där med att man kan äta vad man vill och dricka hur mycket kaffe som helst nu efter graviditeten stämde visst inte riktigt. Så länge man ammar ska man tydligen tänka sig för. Läste också att man inte ska amma direkt efter ett hårt träningspass pga av att man då har mjölksyra i musklerna. 

Just nu äter jag frukost och mini sover. Vi har promenerat till sjukhuset, jag ska på Apoteket och passar samtidigt på att fika. Som föräldraledig med skral inkomst är det tacksamt att för endast 40 kr få en kaffe och fralla.

Träning

Det går fortsatt framåt med träningen för min del. Jag provade att cykla på cx-cykeln i lördags, det fungerade, till min stora glädje, väldigt bra. Men jag är inte ute på långpass, nu handlar det mest om att komma i gång. Jag tror att det är bäst med varierad träning så här i uppstarten så jag blandar styrka, barnvagnspromenader, cykel, spinning och jag har även provat att springa några steg då och då under promenaden. Just löpning är jag extra försiktig med då det är frestande för bäckenet. 

Dagarna går väldigt snabbt och de består fortsatt mycket i att ta hand om och umgås med bebisen. Lägg därtill BVC besök, hushållsarbete, ärende och fika med nära och kära. Jag vill även få in träning, bakning och på sikt ska jag jobba med små projekt jag brinner för. För mig är det därför viktigt med planering i den mån det går. Jag vill inte fika/slösa bort dagarna. Vi är alla olika men jag trivs som bäst när jag får saker gjorda. 

Septembervädret har nog inte gjort någon besviken. Det är en ynnerst att kunna vakna till sol och ta morgonpromenader i ca 15 grader.

Godaste glutenfria limpan någonsin.

Härlig dag.

Jag gillar oplanerade lördagar när Keith och numer även mini är hemma. Man kan ta sig för lite vad som passar för stunden. T.ex. leta recept medan frukosten inmundigas, sätta en deg, träna styrka medan degen jäser, dammsuga, vila, ha mys och fika med vänner, vara i trädgården, tvätta, dricka kaffe, äta nybakt till lunch, cykla… Allt i en salig röra och helt styrt av lust. 

Glutenfri brödlimpa. 

Hittade ett recept på en glutenfri brödlimpa i tidningen ”Life” som jag vart sugen på att testa. Hade inte alla ingredienser hemma men hittade alternativ till de som saknades. Brödet innehåller frön, nötter och olika glutenfria mjölsorter plus rapsolja, sirap, russin och aprikoser som jäste ca 1 h och gräddades ca 1,5 h i ugnen. 

Det var en glad överraskning att jag lyckats baka ett gott glutenfritt bröd. Enkelt pålägg som bregott och cheddarost var fullt tillräckligt då brödet i sig smakar mycket.