CykelRallarn 2014

Det var kul att åka på tävling igen.

Vi tycker att vi var i god tid när vi anlände 1 h 5 min före start. Men jag hade inte med i beräkningen att det var ”hemmabana” och att det då är fler man känner och fler man pratar med och hejar på före start, så det blev stressigt och uppvärmningen blev minimal.

Jag hann iallafall med att besöka damrummet, äta en halv fralla och bli lite nervös före det var dags att vända ut och in på lungorna.

Starten

Inför starten visste jag att det var nio tjejer i tävlingsklassen varav jag har tävlat ihop med några tidigare. Jag har känt mig i god form tidigare i veckan och hade också koll på att banan är gynnsam för mig -mycket grusvägsåka. Så jag gick all-in för att vinna men jag ville också ha en bra tid då CykelRallan är ett seedinglopp för Cykelvasan.

Foto: CykelRallans Facebook sida

Jag lyckades hamna längst fram i startfållan (tack Ann-Louise och Eive) och fick en bra position i starten. Det bildades en tätklunga med herrar och jag  höll samma fart över de första pucklarna men insåg (var tvungen att inse) att de körde för fort för mitt bästa.

Den fösta långa backen kom redan efter några kilometer och det är ju alltid krävande med backar men den är lite extra jobbig då det är rullgrus.

Tappade drickaflaskan.

Utan att märka det hade min flaska hoppat ur flaskstället så jag blev häpen när jag skulle ta första klunken sportdryck och inte hittade flaskan i stället. Jag insåg att det skulle ta ända till 32 km före jag kunde få en flaska av Fredric och Emma som ställde upp som langare. Det var inte bra för min del som gick torr i värmen. Nästkommande backe som tog oss upp på 323 m ö h blev slitsam men jag kunde ändå gå med i en grupp som hade bildats.

Tills Bernt Malmberg stötte i nerförslöpan med rullgrus, då ville jag inte riskera livet och åkte av. Jag hade inte en enda cyklist i sikte så jag stannade på vattenstationen vi 23 km och svepte tre glas. ”Åh vad fint att det är en cyklist som stannar, alla andra har haft så brått, sade damen som serverade vätskan”

Efter det kom en affärsbekant ifatt mig, Eskil Lago -han har köpt glajor av mig, vita Oakley Jawbone via happymtb, för något år sedan. Så det redde vi ut  före det kom ytterligare ett tiotal cyklister.

Inte dragvilliga.

Det var endast en (IKHPare) av de som kom ifatt som ville hjälpa till och dra. Och så jag med. De övriga trivdes bak i lä och ville inte få vind på näsan. Jag försökte ändå prata med de och föreslog att vi kunde växeldra men det var tämligen tyst när det kom på tal. Dålig samkörning. Jag tycker det blir roligare cykling när man hjälps åt och vi hade tagit oss i mål betydligt snabbare. Jaja, med en mil kvar stack IKHP killen och en Vårgårdacyklist men jag kom inte med utan hamnade själv men kunde åtminstone hålla de andra bakom mig in i mål. Det var såklart inte viktigt egentligen eftersom jag tävlade i damklassen.

Jag vann.

Jag fick den äran att vinna och spruta Pommac på publiken.

D60T Cykel 60
1 80 SALINGER Sandra Gnosjö FK/Isaberg 2:16:07 0
2 83 LARSSON Nellie CKX 2:18:32 2:25
3 84 DAHLSTRAND Elna IKHP 2:28:44 12:37

Fullständig resultatlista finns här

Kvala till Cykelvasan

Min tid räckte tyvärr inte för att kvala in till startgrupp ett på Cykelvasan, vi damer kvalar på herrelitens tider och herrelit vann idag på 2,01,30. Max 10 % efter ettan är det som gäller för startgrupp ett.

När jag gjorde en undersökning inför förra årets Cykelvasa visade det sig att det inte var någon damelit som varit endast 10 %  efter herrelit på seedingloppen, dock är det ändå ett gäng damer i startgrupp ett och antagligen hamnade de där genom en kontakt! Märkligt system att vi ska kvala på herrelitens tider!

Förresten så fick jag också ta emot pris för bergs- och spurtpriser.

bild (10)

Här får jag ta emot en slant för att jag var först upp till Gunnillaberg, det är tacksamt med bidrag till denna kostsamma sport.

Ett trevligt arrangemang.

Det här gör de bra, CykelRallarn har kommit för att stanna. Ett trevligt arrangemang som idag lockade över 500 startande (trots att det var långloppscup i Falun igår), mycket publik utmed banan och i målområdet. God pastasallad och bra service överlag.

Tack alla som hejade på mig utmed banan, det blev jag glad för. Anna Jansson peppade i rättans tid, just då var jag väldigt trött och hade några kilometer kringelikrokande på SM banan (den heter väl så numer) kvar. Den biten är för övrigt bra att ha tränat på före man startar SM, där svänger det konstant och kan man kurvorna är det fördel. Där skulle det känts bättre om man klippt lite gräs på sidorna.

Ännu mer tack för prima drickalangning av Fredric och Emma. Jag fick mitt vatten till slut och drack ordentligt under sista halvan. 2 st gel förbrukade jag också.

Min kombattant Pelle gjorde en bättre tid än mig och blev tvåa i motionsklassen. Starke man, det var en grym insats!

Tjejerna jag tränat med i veckan, Carina och Jenny,  gjorde också bra ifrån sig. Vilken utveckling, det är inspirerande. Marcus, den stackaren gjorde någon (några?) ofrivilliga felkörningar och i resultatlistan ser det tom bra ut ; )

Pelle på Billingeracet. Men där fick jag lov att ha den bättre tiden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )