Cykelvasan hörs och syns, Funktionärernas roll, utveckla damelit i Cykelvasan.

Jag har noterat och funderat på några saker vad gäller Cykelvasan

Cykelvasan, den största snackisen i sociala medier under helgen.

Nybörjare, amatörer och proffs tog sig igenom de 95 km från Sälen till Mora i lördags. Varumärket Cykelvasan (Vasaloppet) -ett superidrottsevent som har lyckats profilera sig som en tävling, en upplevelse, ett äventyr och en dröm att genomföra.

Berättelser, statusuppdateringar och TV reportage, Cykelvasan har synts överallt. Det har blivit en riktig snackis och alla som varit där vill kunna svara på frågan om en bra Cykelvasaplacering/tid med stolthet.

(Word of mouth) Många av våra kompisar har delat med sig av rus och upprymdhet över lyckade prestationer där de överträffat sig själva. Eller har de uttalat revanschsug inför nästa år. Bilder har delats och tider har skrivits i statusuppdateringar på facebook.

Cykelvasan, Sveriges största mountainbikelopp, sprider glädje och ger inspiration. Det räcker att titta på nedan bild på vår kompis Dan så förstår man.

10351612_10203306389035425_7347663290066884763_n

Stoltheten, utmaningen, drömmen och äventyret -Cykelvasan.

 Bild: Dans facebook.

Varumärket har idag en mer betydelsefull roll för ökad tillväxt och popularitet.

Eftersom jag tycker det är spännande att läsa och lära om varumärke har jag ägnat en stund åt att läsa om Vasaloppets varumärkesarbete. Det som slår mig är funktionärernas roll, hur viktig den är för arrangemangets fortlevnad.

Funktionärsarbetet är en del av varumärket.

Den historiska bakgrunden och kvaliteten är det som Vasaloppet anser som deras största konkurrensfördel. De har som mål att ge förste och siste åkare i mål samma service och uppbackning. Alla deltagare ska känna sig lika välkomna och därför värderas kvaliteten väldigt högt inifrån Vasaloppets egen organisation. Funktionärsarbetet är en stor del i varumärket, läs mer om det gedigna funktionärsarbetet här.

”Som funktionär under sommarveckan är vi alla Vasaloppets representanter och ansikte utåt gentemot deltagarna. Det är därför viktigt att vi känner att vi är en del av gänget, att vi alla kan kommunicera med varandra, att vi hjälps åt, att vi är fria att ta kontakt med ansvariga då vi ställs inför frågor vi inte kan lösa. Vasaloppsarrangemangens funktionärer har ett internationellt erkännande av att vara världens bästa – det ska vi fortsätta vara.”

Utveckla Cykelvasan.

Locka fler tjejer att tävla! I år, likt förra året, var det ca 21 damer som deltog i tävlingsklassen, vilket är färre än de flesta långlopp i cupens tävlingsklasser och på tok för få. Många ibland annat svensk damelit saknades. Varför? Det torde vara intressant för arrangören ta reda på och åtgärda. Så fungerar andra företag – man analyserar brister.

Min egen uppfattning är att tävlingsklassen är för herreliten. Vi damer får vara med på herrelitens premisser. Alltifrån att vi damer får seeda oss till startfållorna på herrelitens tider till att vi startar och tävlar ihop med herrelit.

Enligt mig skulle det finnas en damelitklass med endast damer, vi bör få starta i en grupp och köra tävlingen och avgöra med endast damer. Det, tror jag, kommer att öka intresset för damelit att tävla. På samma sätt tycker jag att det skulle vara i långloppscupen. Det skulle vara jäkligt kul och bli mer taktiskt och rättvist än att ha det som det är idag då det gäller att lyckas komma med och in på snabba herrars hjul. Det skulle också medföra mindre stress, hets och oro.

Men ni är så få, skulle några säga. Ja, man måste börja i rätt ända. Ge oss damer samma förutsättningar så blir vi fler.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s