Sjukgymnastik fr.o.m. idag.

Jag har just varit hos sjukgymnasten. Och det är positivt att jag känner mig taggad och motiverad efter vårt första möte. Det krävs nämligen en hel skopa motivation när det kommer till styrkeövningar för min del.

Min rygg är, som jag förstår, svag. Inget konstigt i det egentligen eftersom jag både slagit sönder muskler vid olyckan och varit relativt still under tre månader. Men nu ska jag börja resan mot en starkare rygg.

Träningsprogram
Till att börja med ska jag göra rörlighetsövningar för nacken och övningar med gummiband för ryggen. Jag kommer att belasta så pass hårt att jag inte ska klara mer än 10-12 repetitioner. Vidare när jag kommit igång och vant ryggen kommer jag övergå till att arbeta med tyngder. Målet är att bygga styrka.

Plankan är bra
Plankan i olika varianter är också en del av programmet. Vi får väl se om jag blir tillräckligt stark att kunna persa. Mitt tidigare rekord är 10,6 min.
Det satte jag med hjälp av en stor skopa motivation, utan att ha tränat på den specifika övningen. Jag kollade på en världscup-tävling när Alexandra Engen körde och fick för mig att tio minuter planka inte är något i jämförelse med vad det är att plåga sig i en och en halv timme på MTB. Men det var asjobbigt och jag fick rejält med träningsvärk i ryggen och i ljumskarna.

Mycket kan man genomföra genom att ha motivation och fokus. Och den härliga känslan efter genomförd uppgift är oslagbar och ger åtminstone mig bränsle.

På café
Nu har jag precis druckit kaffe och ätit en ostfralla. Till det började jag bläddra i Ikeas ”live” och slog upp en sida där man kan läsa om mindfulness. En teknik som jag gärna tar till vid styrketräningspass.

IMG_8303.JPG

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s